Deze drie rollen zijn zeer specifiek, omdat:
- zij gedrieën tezamen het resultaat van het werk bepalen
- de één niet zonder de ander kan
- iedere rol zijn eigen specifieke belangen heeft
- die belangen wel eens tegenstrijdig lijken te zijn
- twee of drie rollen door één en dezelfde persoon vervuld zouden kunnen worden
De drie “PM’s” werken nauw samen, als in een driehoeksverhouding. Deze driehoeksverhouding noemen wij “de PM-driehoek”.
Het is van groot belang de drie verschillende rollen goed te onderscheiden en duidelijke afspraken te maken over wie-doet-wat-wanneer en wie-is-waarvoor-verantwoordelijk. Alleen hiermee blijft de PM-driehoek in balans. Bij onbalans ontstaat onderlinge frictie en verlies aan efficiëntie, met als ultiem gevolg het falen van projecten, kosten overstijging en budget overschreiding.
Improvement Works ondersteunt u en uw PM’s in het specificeren van de drie rollen in uw situatie om tot een goede en inzichtelijke samenwerking binnen de “PM-driehoek” te komen. Het besef dat deze rollen er zijn en duidelijke afspraken over de inhoud van die rollen leidt tot voorkoming van misverstanden en van onnodig tijdverlies. Sterker nog: het leidt tot productiviteitsverhoging en prettiger samenwerking tussen teams onderling en de betrokken individuen op zich.
Proces ontwikkeling
Voor het (her-)ontwikkelen van een proces is het raadzaam een groepssessie met alle betrokkenen te organiseren. In een gecombineerde training/workshop wordt de theorie van proces management verduidelijkt en werkt het team actief aan de ontwikkeling van het proces. Op basis van meegebrachte gegevens: inganscriteria, uitgangscriteria en klanten wensen wordt het proces op hoofdlijnen uitgewerkt en vastgelegd. Deze methodiek sluit perfect aan bij de Lean Six Sigma benadering (DMAIC).